Основна школа "Здравко Гложански" Бечеј
Zdravko Gložanski Általános Iskola Óbecse
ОСТАЛИ ПРОЈЕКТИ ШКОЛЕ

      Савремени рад школе се огледа и кроз бројне пројекте који се већ годинама у назад реализују у школи и доносе видне резултате.

       Пројекат "Без муке до науке" 2000. године је био први школски пројекат и међу реткима у то време, када је школа била носилац и уговорна страна са Фондом за отворено друштво. Био је намењен наставницима и професорима 6 основних школа у општини Бечеј, где су кроз едукацију у радионицама усвајали нове активне и креативне методе учења под руководством психолога школе. Постигнут је успех изнад очекивања и праћење је показало велики ниво примене у пракси.

      Захваљујући пројекту „Градимо мостове“, који је био намењен групи ученика шестих разреда на српском и мађаском наставном језику, ученици наше школе и њихови наставници били су гости у ОШ „Széchenyi István“ у Чонграду, граду који је побратимљен са Бечејом. Кроз овај вид рада ученици српске и мађарске националности међусобно су упознали историју и културу оба народа који живе на истом простору и схватили сличности међу њима.

      Пројектом „Градимо мостове кроз музику“, око заједничког циља, а то је развијање толеранције, интеркултуралности и сарадње два народа, српског и мађарског, ученици који у нашој школи уче на једном од ова два језика, научили су више из ове области. Основан је оркестар у школи који је имао неколико завидних наступа у граду, што је добар вид сарадње школе и локалне заједнице. Школа је захваљујући донаторским средствима невладине организације из Немачке Brücken Bauen, што у преводу управо значи градимо мостове, успела да допуни музички кабинет неким инструментима.

      Школске 2010/11. и 2011/12. године у школи је реализован ДИЛС пројекат Министарства просвете из области оснаживања школа за инклузивно образовање, под називом „Инклузивно-ексклузивни“. Циљ пројекта је био унапређивање професионалних компетенција запослених, као и капацитета школе уопште, за укључивање и рад са ученицима са сметњама у развоју, инвалидитетом и тешкоћама у учењу; као и сензибилизација свих школских актера и локалне заједнице за прихватање и подршку ученицима. Кроз бројне активности, у којима су учествовали сви ученици и наставници, током више од годину дана остварени су циљеви, пројекат је оцењен као један од три најбоља у Србији у овој области, а инкузивно образовање је заживело у нашој школи.

      У том периоду је реализован и пројекат везан за успостављање интерсекторске сарадње ради развоја инклузије у Бечеју преко Мреже подршке инклузивном образовању и реализовани су пројекти 2013. и 2014. године „Инклузивно ексклузивни Бечеј 1 и 2“.

      Од 2012. године школа је била у програму „Школе без насиља“ под покровитељством Министарства просвете РС. Бројне активности су обухватале обуке наставника, радионице са ученицима и родитељима, али и укључивање локалне заједнице.



DESIGN FOR CHANGE

      2021. године је започета реализација пројекта „Буди ми пријатељ“ у сарадњи са Спомен кућом Тан из Бечеја у вези превенције дискриминације, која је у септембру настављена са „Буди ми пријатељ 2“ и реализацијом Живе библиотеке уз подршку дечјег тима ТиПиДи – тим за превенцију дискриминације сачињен од едукованих ученика. Настављене су радионице на ту тематику и састанке, консултације, договоре, седнице, радионице смо имали скоро сваке недеље у просечном трајању од једног школског часа, а по потреби и чешће као припрему пред веће активности у оквиру школе у које су били укључени чланови разних ученичких организација као носиоци, организатори или учесници.

      Школске 2021/2022. године се преко психолога школа укључила у Design for Change 2022. изазов и цела школска година је била у том духу. Реализовано је прегршт активности (одлучено је да ће се радити на превенцији дискриминације, прошли су пуно радионица, постављено је сандуче поверења, ученици су предложили да међупредметна тема у 8. разреду буде управо дискриминација, десио се међушколски онлине састанак са Житковцем уз дебату у оквиру пројекта о помоћи ученицима из осетљивих група који су често изложени дискриминацији, имали смо заједничку радионицу о превенцији дискриминације и развоја тимског рада са ученицима из издвојених одељења из Радичевића, обележили смо значајне датуме: међународни дан особа са инвалидитетом – 3. децембра уз гостовање параолимпијке Бориславе Перић-Ранковић и Удружења глувих и наглувих; светски дан среће – 20. марта (музика, сликање, поруке и задаци, рецепти среће свих одељења); међународни дан борбе против расне дискриминације – презентације у свим одељењима од 4. до 8. разреда на ту тематику, прошли смо обуку о медијацији онлајн, учествовали смо у радионицама о родној равноправности, учешће на Наставничком већу са том темом, настављене су групе вршњачке подршке у учењу ученицима из осетљивих група, учествовали смо у филму РТС као примеру добре праксе у оквиру инклузивног образовања из наше школе, рап секција је креирала песму о превенцији дискриминације, организовали смо Живу библиотеку са огромним успехом уз подршку канцеларије Поверенице за заштиту равноправности, у „подели“ фази смо након сваке активности постављали вест и слике на друштвене мреже и имали смо и вести у локалним новинама и порталима, а приказали смо наше активности и у ОШ „Соња Маринковић“ у Новом Саду као менторска школа у оквиру пројекта Савета Европе. Такође, ученици су уз подршку координаторке направили филм у оквиру DFC изазова који је постављен на светски портал).

      Првобитна замисао је била да се прослава свих пројеката на нивоу Србије организује у новембру у Београду када би сва деца добила сертификате поводом успешно завршеног Школског изазова. Ипак, нису успели то да спроведу у дело, тако да је тим DFC Србија одлучила да онлине гласањем на њиховом сајту од 4 пројекта изаберу један који ће представљати Србију на глобалној конференцији која ће се ове године одржати у Уругвају и Малезији. Наш пројекат је добио преко 50% свих гласова, тако да је Србију на Be the Change глобалној конференцији представљала наша школа – ОШ „Здравко Гложански“ из Бечеја са својим ТиПиДи тимом (тим за превенцију дискриминације) и са пројектом под називом „We are All Equal Under the Sun“. Представници који су путовали су Берчек Маргарита, психолог школе (координаторка пројекта), Песлаћ Јана (7. разред) и Гајинов Душан (8. разред).


      Линк ка филму и ка причи који су поставњени на флобалну DFC платформу.

      У оквиру студијског путовања подржаног од стране Школске управе Нови Сад и Мининстарства просвете РС 3 представника школе (психолог и 2 ученика) су имали прилике да поред тога што су упознали знаменитости Малезије виде и дечје пројекте широм света, упознају се са Kiran Bir Sethi оснивачицом DFC методологије и са новим идејама започну даље активности у школи уз остале ученике из тима. Душан је постао и представник Србије у Student Council Global DFC 2023. и учествовао је сваке 1. и 3. суботе на онлајн састанцима са осталих 14 земаља.

      2 ученика која су била у Малезији су заједно са психологом школе и директорком, као и са председницом Vega омладинског центра била у званичној посети државној секретарки Анамарији Вичек у априлу 2023. године како би представили велике напоре школе које улаже заједно са ученицима на изградњи демократије. Такође, два ученика су са психологом школе присуствовали и конференцији за штампу у вези свих пројеката школе, као и били гости са још једном ученицом у јутарњем дечјем програму РТС-а „Лењивци“ поводом свих активности које ученици предузмају заједно са одраслима, и у вези путовања у Малезију. У току 2. полугодишта је једна ученица тима постала чланица Дечјег савета Покрајинске заштитнице грађана за наредну школску годину кроз конкурс и показан квалитет и посвећеност.

      Са DFC екипом из VEGA омладинског центра из Београда се наставила сарадња у септембру 2023. године - наши ученици школе су били учесници и реализатори, домаћини у међународном пројекту београдског удружења у оквиру којег су ученици из 6 земаља боравили у Бечеју у октобру 5 дана, а потом су они водили Be the Change – Design for Change прославу 2023. у Србији у Београду уз припрему и под руководством психолога школе на енглеском језику.

      С обзиром да је ученик Душан Гајинов био целе 2023. године члан Дечјег савета он и психолог школе као менторка су уз подршку државног врха добили могућност да присуствују незаборавној, веома инспиративној и корисној Be the Change 2024. прослави у Индији и на „Journey of Change“ у Ахмедабаду, Агри, Џаипуру и Делхију у периоду од 28. новембра до 11. децембра.



ОСТАЛИ ПРОЈЕКТИ ШКОЛЕ

      У многим пројектима је школа била углавном партнер организацијама и удружењима цивилног сектора ради постизања својих постављених образовно-васпитних циљева од којих ће бити приказани неки значајни.

      У сарадњи са Друштвом интелектуалаца Браћа Тан је реализован пројекат „Форум театар - Породичне приче“ уз подршку Министарства за демографију и бригу о породици. 15 ученика на српском језику и 6 на мађарском језику је креирало две представе где су на сцену стављене сцене из породичног живота које представљају веома комплексну мрежу насиља разне врсте и нивоа. Пројекат је постигао невероватан успех, те је приказан у свим основним и средњим школама у Бечеју, на Сајму образовања 2022. у Београду, Савету родитеља, заинтересованим наставницима и родитељима, у оквиру Недеље Савета Европе 27. 04. 2023. године. Приказивање је трајало скоро целе школске године и екипа је препозната и од стране других школа у околини, те се планира наставак гостовања и следеће школске године.

      2022. године је школа конкурисала и добила средства преко Националног савета мађарске националне мањине за реализацију пројекта „Игра је сјајна! – развој групне кохезије у одељењима на мађарском наставном језику“, чији је основни циљ да се ученици од 4. до 8. разреда из мађарских одељења, након епидемије и с обзиром да их је мало у сваком одељењу, зближе, да сарађују, помажу једни другима. У оквиру тог пројекта је 8. јуна реализован део активности, а у септембру и октобру су настављене креативне тимске спортске активности у Горанском парку у реализацији психолога и наставника физичког васпитања.

      Школа је у току школске 2022/2023. године постала партнер "Удружењу за школски спорт и педагоге физичке културе општине Бечеј" у Ерасмус+ пројекту "Talent@School: develop your sporting talent at school“ у сарадњи са Покрајинским секретаријатом за спорт, са Talentos de Campeao-Associacao Desportiva Португал и Националном Ерасмус агенцијом Португала. Општи циљ пројекта је стварање здравих животних навика и спречавање напуштања школе код деце из маргинализованих и социјално угрожених група друштва узраста 10-15 година, препознавајући и развијајући њихов таленат за спорт као мотивишући фактор у школи. Поред 2 друге основне школе наша школа учествује у пројекту кроз наставника физичког васпитања који предаје у издвојеном одељењу у Радичевићу, који директно ради са ученицима на развијању спортског талента и континуирано реализује активности све време трајања пројекта (до марта 2024. године). И психолог школе је укључена у пројекат преко радионичарског рада са децом и предавања за одрасле. Кроз реализацију друге радионице за наставнике и тренере "Стратегија рада са децом из осетљивих група друштва и развој њиховог талента" учесници су имали могућност да прошире своје видике што се тиче инклузије, толеранције, сензибилизације рада са децом из осетљивих група, уз разбијање предрасуда, превенцију дискриминације и развој својих компетенција како би лакше и успешније препознали таленат код деце у спорту у даљој реализацији пројектних активности. Реализована је и трећа радионица за ученике у оквиру пројекта од стране психолога школе у марту са темом „Вештине суочавања са неповољним окружењем“.

      Психолог школе се прикључила онлине обуци „Ученици као покретачи активности у међународним eTwinning пројектима“ који организује еTwinning национални тим Летоније на пролеће 2023. године. Реализован је у сарадњи са 2 школе из Италије и 2 школе из Летоније eTwinning Survival Guide у оквиру којег је заинтересовани тим ученика од 6. до 8. разреда снимио уводни филмић упознавања и представљања тима, изабрао национално јело, написало рецепт на српском и енглеском језику, снимљен је филмић и постављен на ESEP – TwinSpace платформу (преко којег је обављана читава комуникација са тимовима ученика из иностранства), а потом су пробали направити јело по рецепту друге две земље и то је снимљено, те је направљен водич за преживљавање од свих прикупљених филмића. То је био увод и учење о процесу eTwinning пројеката који ће служити као увод у даље активности на овој платформи.

      Школске 2022/2023. године је почела реализација пројекта „Сви смо једнаки испод сунца“. У оквиру тог пројекта је креирана нова форум представа са темом вршњачког насиља на мађарском језику и приказана је свим основним школама, као и широј јавности 1. јуна 2023. године уз присуство представника полиције са презентацијом која је пратила процедуре, превенцију и интервенцију представљену кроз форумовање. Такође, представе су приказане и у Дебељачи 13. 06. 2023. године.
      Исто у оквиру тог пројекта је 5. јуна 2023. године реализована Жива библиотека (повезана са 4. јуном – међународни дан деце жртава насиља) која је била и у оквиру Дана демократске културе, уз присуство 10 наставника и 19 ученика волонтера, 17 књига, преко 170 читалаца и преко 450 читања за 4,5 сата, уз подршку ЕУ/Савета Европе, канцеларије поверенице за заштиту равноправности и канцеларије покрајинске омбудсманке.

      1. полугодиште школске 2023/2024. године је обиловало пројектним активностима. „Млади покретачи промена у Бечеју“ – вршњачка обука ученика везано за компетенције за демократску културу (Покрајински секретаријат за образовање); „Живимо заједно, али са разликама“ – организовање Параолимијског дана (општина Бечеј). Један пројекат је реализован преко Удружења „Иннова“ из Бечеја: Превенција насиља – TEDx разговори и вршњачке обуке везано за превенцију насиља и дискриминацију (МП РС); један пројекат „Млади амбасадори мира“ је написан преко школе уз подршку Покрајинског секретаријата за образовање – везан је за превенцију насиља кроз форум театар уз укључивање спољашње заштитне мреже и креирана је фантастична представа уз присуство свих облика и нивоа насиља, уз присуство представника здравствене и социјалне заштите, као и полиције и преко њих је успостављена сарадња са полицијском управом у Новом Саду што је био додатни увод за конкурс и у фебруару 2024. године са наставком овог пројекта „Млади амбасадори мира у акцији“.

      Ученици школе су тренутно укључени у међународни пројекат SDGs2SAVETHEWORLD Cohort-6 који је потекао из Индије, а тиче се циљева одрживог развоја на чијем остваривању ће радити како у школским, тако и мешовитим тимовима са ученицима са разних делова света.